Meer letselongevallen en blikschade door onverlichte wegen
Vanaf 2022 kunnen herstellers opgaan voor de Plusnorm. (Foto: Shutterstock)

Meer letselongevallen en blikschade door onverlichte wegen

Onverlichte snelwegen veroorzaken ongeveer 17 procent meer letselongevallen en 27 procent meer ongevallen met alleen blikschade. Dit blijkt uit een onderzoek van Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV).

Verzekeringsmaatschappij Diks verzekeringen zette op basis van dit onderzoek wat zaken op een rij. Zo werd begin 2013 de verlichting langs de Nederlandse snelwegen tussen 23.00 en 05.00 uitgeschakeld, omdat dit beter zou zijn voor het milieu en de natuur.  Echter niet iedereen was het met deze maatregel eens, omdat onverlichte wegen gevaarlijker zijn en voor meer ongelukken zorgen.

Goede verlichting

Omdat uit cijfers van Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) bleek dat onverlichte snelwegen voor meer verkeersongevallen zorgen, werd omwille van de verkeersveiligheid in 2019 besloten om de verlichting langs snelwegen ’s nachts weer aan te zetten. Uit deze cijfers blijkt ook dat het aantal verkeersdoden de laatste jaren stijgt. Het is, volgens Diks Verzekeringen, echter niet duidelijk of die stijging ook toe te kennen is aan de onverlichte snelwegen.

Het is wel duidelijk dat één op de drie dodelijke verkeersongevallen de afgelopen jaren op de snelweg plaatsvond. Het gaat om ongeveer 72 ongevallen per jaar, waarvan veertig procent in de schemer of duisternis plaatsvond. De helft daarvan was zonder verlichting, wat dus zeker 15 doden tot gevolg heeft gehad. Goede verlichting had daar, volgens SWOV, dat onderzoek deed naar het belang van goede verlichting, het verschil hebben kunnen maken.

Snelweg onverlicht

SWOV stelt, volgens Diks, dat na het plaatsen van openbare verlichting het aantal letselongevallen op alle soorten wegen 50 procent minder is. Het effect van goed verlichting wordt echter vaak wel afgezwakt omdat mensen de neiging hebben zich minder veilig te gedragen als de wegomstandigheden goed zijn. Het netto-effect is, volgens SWOV, echter zeer positief en gebeuren er ‘s nachts op wegen met verlichting zo’n 13 procent minder ongelukken.

Inmiddels staat in Nederland langs 80 kilometer snelweg de verlichting ‘s nachts weer aan. 550 kilometer is echter nog steeds onverlicht omdat er rekening gehouden moet worden met de Wet Natuurbescherming. Deze wet verbiedt activiteiten die leiden tot het opzettelijk verstoren van beschermde diersoorten en/of het beschadigen van hun rustplaatsen. Rijkswaterstaat gaat onderzoeken waar de knelpunten zitten. Echter door de coronacrisis en de issues rondom stikstof heeft dit onderzoek vertraging opgelopen en is de verlichting langs deze delen van de snelweg voorlopig nog steeds uit.

Geef een antwoord

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.