Lane Assist veiligheidssysteem werkt niet altijd goed

Lane Assist veiligheidssysteem werkt niet altijd goed

anwb-veiligheidssystemenNa een praktijktest met verschillende automerken en een enquête onder 100 ANWB-leden met ervaring met rijbaanondersteuningssystemen (Lane Assist) komen Royal HaskoningDHV en de ANWB tot de conclusie dat deze systemen nog niet altijd goed werken.

Markeringen
Volgens de ANWB ligt dit niet zozeer aan de systemen zelf, maar vooral aan een aantal randvoorwaarden die voor een goede werking cruciaal zijn. Uit de praktijktests blijkt, dat markeringen op de wegen door de systemen niet altijd herkend worden. Dit heeft vaak te maken met een verminderde zichtbaarheid ervan. Daardoor werken de systemen niet altijd naar behoren en wordt de gebruiker niet optimaal ondersteund. Dat zij de feedback van het systeem niet altijd kunnen vertrouwen en de informatie op het dasboard vaker moeten checken kan de bestuurder bovendien afleiden. Intussen blijkt uit de enquête dat gebruikers juist geneigd zijn de werking van de systemen te overschatten. Alles bij elkaar geeft dit risico’s voor de verkeersveiligheid.

Zonder voorkennis
Volgens de ANWB krijgen bestuurders onvoldoende informatie over de voordelen en beperkingen. In het onderzoek geeft de helft van de respondenten aan het systeem zonder enige voorkennis te gebruiken. Ook kan een goede werking van het systeem worden bevorderd door de wegbelijning te verbeteren. De ANWB dringt er al geruime tijd bij Rijkswaterstaat op aan de belijning van spitsstroken aan te passen.

Royal HaskoningDHV en de ANWB zeggen met dealers, autofabrikanten en wegbeheerders in gesprek te gaan voor verbetering van de randvoorwaarden. Om het publiek beter te kunnen informeren en de verkeersveiligheid te verbeteren, zullen beide partijen nog meer onderzoek doen naar de werking van rijtaakondersteunende systemen.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.