‘Glasgarage-deelnemers verrast door exit’
De exit van Glasgarage kwam als verrassing. (Foto: Glasgarage)

‘Glasgarage-deelnemers verrast door exit’

Glasgarage-deelnemers blijken volkomen te zijn verrast door de mededeling dat Glasgarage er na dit jaar mee ophoudt. Dat meldt vakblad Automotive.

De aankondiging van Glasgarage om op 1 januari 2022 te stoppen met het concept, kwam voor veel deelnemers als een volkomen verrassing. Dat blijkt uit een rondgang van Automotive langs diverse deelnemers aan het shop-in-shopconcept voor ruitschadeherstel.

Belron, het moederbedrijf van marktleider Carglass, kocht Autotaalglas en Glasgarage in 2015. Nu stopt het dus met Glasgarage, omdat in de afgelopen jaren zowel de omzet als het aantal deelnemers aan de formule terugliepen. Het aantal vestigingen nam af van 120 op het hoogtepunt tot 82 nu, waarvan 13 ondernemers puur Glasgarage zijn. De verwachting van het management is dat de formule niet aan de benodigde investeringen kan voldoen en dat de markt voor ruitherstel de komende jaren verder terugloopt in omzet. De investeringen zijn vooral nodig omdat ruitherstel steeds complexer wordt.

Verrassing

De beslissing om ermee te stoppen kwam voor veel deelnemers als een verrassing. “Toen ik hoorde dat de stekker eruit ging, was ik met stomheid geslagen”, reageert Iwan Stoel, eigenaar van autobedrijf Stoebo. “Wij zijn nu wel aan het kijken naar alternatieven, maar daar moet dan ook ruimte zijn.”

Ook andere franchisenemers laten aan Automotive weten verrast te zijn door het aangekondigde vertrek, waaronder Marginus Harms van Glasgarage Stadskanaal. Dit bedrijf is puur gericht op autoruitherstel. “Dat er onvoldoende winst werd gemaakt verbaast me wel, want wij zagen de omzet juist elkaar toenemen. Ik ben me al aan het oriënteren op een alternatief. Maar wellicht gaan we verder onder onze oude naam, Sterfix.”

Ook concurrenten zagen de aftocht niet aankomen, maar ze zien wel kansen. “Ik zag het niet aankomen, hoewel de markt vorig jaar slecht was”, zegt Autoglaz-directeur Leo Smid. “Ik denk wel dat een deel van de opdrachtgevers op zoek zal gaan naar een alternatief, als Glasgarage van de groene kaart valt. Dat biedt weer kansen voor ons.”

Self fulfilling prohecy

Directeur Eric Prent van Glasgarage meldt aan Automotive te begrijpen dat deelnemers verrast waren. “We konden niet zeggen: we gaan het nog wel even proberen. Dan ontstaat een selffulfilling prophecy, want dan verleggen de franchisenemers de focus naar hun andere business en kom je uiteindelijk alsnog tot dezelfde conclusie.”

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.