Fors lagere vraag naar autolakken bij AkzoNobel

Fors lagere vraag naar autolakken bij AkzoNobel

De vraag naar autolakken bij AkzoNobel is in het tweede kwartaal van 2020 flink ingezakt als gevolg van de Coronacrisis. Dit blijkt uit het verschenen kwartaalverslag.

Omzet
De omzet van Automotive and Specialty Coatings daalde met 36%, van 345 miljoen euro in het tweede kwartaal van 2019 tot 222 miljoen euro in het tweede kwartaal dit jaar. De lagere volumes werden maar voor een klein deel goedgemaakt door hogere prijzen. De omzet in het eerste half jaar daalde met 19% tot 536 miljoen euro. Naast autolakken zakte ook de vraag naar decoratieve verf in.

Corona
De andere activiteiten van AkzoNobel werden ook, maar wel minder geraakt door de Coronacrisis. In de eerste zes maanden van dit jaar ging de omzet van het gehele concern met 13 procent omlaag tot 4 miljard euro. De nettowinst bedroeg in het tweede kwartaal 129 miljoen euro, een jaar eerder was dat nog 231 miljoen. Volgens AkzoNobel nam de impact van het Coronavirus in de loop van het afgelopen kwartaal wel steeds meer af.

Vanwege de crisis heeft AkzoNobel een kostenbesparing doorgevoerd van 116 miljoen euro. Het concern verwacht dat de crisis ook in de tweede helft van dit jaar impact zal hebben. Volgens CEO Thierry Vanlancker is er nog veel onzekerheid rond het virus. Hij zei daarom geen concrete verwachtingen te kunnen geven.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.