Focwa waarschuwt voor malafide bedrijven

Focwa waarschuwt voor malafide bedrijven

AEN sponsor rally Parijs-Dakar 14 dec.
Equipmentleverancier AEN is officieel sponsor van het Dakar Team van Deijne 2006, dat deelneemt aan de Rally Parijs-Dakar. Deze rally start op 31 december in Lissabon; de finish is op 15 januari in Senegal. Het ‘Team van Deijne’ neemt deel met een T2 Mitsubishi Pajero, een T5 assistentie Mitsubishi Pajero en een T4 Ginaf 4×4 wedstrijd- en servicetruck. Om te kunnen garanderen dat men daadwerkelijk in beeld komt, heeft het team in iedere uitzending van RTL7 enkele minuten eigen zendtijd inge-kocht. "Daarmee krijgen de sponsors van het team, waaronder AEN, de mogelijkheid zich goed te profileren aan een miljoenenpubliek", aldus AEN.
2e pilot Focwa en RDW 14 dec.
Focwa en RDW zijn een 2e pilot gestart waarbij auto’s na schadeherstel binnen 3 dagen na een keuringsaanvraag door keurmeesters van RDW in een schadeherstelbedrijf worden gekeurd. De 1e pilot draaide in de regio Waddinxveen; nu komen daar de regio’s Veldhoven en Almelo bij. ‘Keuren aan huis’ gebeurt als het kenteken van een auto na een ongeval is ingenomen en opgestuurd naar de RDW. Deze plaatst er een WOK-melding (Wachten Op Keuring) op. De auto mag dan pas na keuring in een RDW keuringsstation de weg op. De wachttijd voor zo’n keuring kon oplopen, waardoor ook de kosten voor het schadeherstelbedrijf stegen. De 1e pilot wees uit dat ‘keuren aan huis’ de wachttijd fors kan verminderen. De reden voor de 2e pilot is dat het aantal uitgevoerde keuringen nog te laag is om deze wijze van keuren landelijk te kunnen invoeren. Deze loopt tot 1 juni 2006.
Focwa sectie Aanverwante Bedrijven heeft auto-importeurs per brief gewaarschuwd voor malafide autobekleedbedrijven. Veel dealers laten vanwege fiscale voordelen pas na afgifte van het kenteken lederen bekleding in auto’s aanbrengen. Hiervoor zouden steeds meer malafide bedrijven lederen interieurs uit lage loonlanden halen en deze -soms door medewerkers uit deze landen- in Nederland laten inbouwen. Volgens Focwa lopen opdrachtgevers hierbij risico omdat deze malafide bedrijven veelal niet voldoen aan de Wet op de Ketenaansprakelijkheid, geen bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering hebben en geen Focwa-garantie geven. Ook heeft dit een prijsdrukkend effect: "De prijzen zijn zelfs zo gedaald dat een Focwa autobekleedbedrijf dat aan de (wettelijke) verplichtingen wil voldoen, het voor deze prijzen niet meer kan aanbieden." In haar schrijven vraagt Focwa de importeurs dealers te adviseren deze werkzaamheden uit te besteden aan Focwa autobekleedbedrijven.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.