Femke Teeling: kosten schadeherstel gaan fors stijgen

Femke Teeling: kosten schadeherstel gaan fors stijgen

De kosten van schadeherstel gaan fors stijgen voor opdrachtgevers en autobezitters. Dit zei Femke Teeling, directeur van Focwa, tijdens het lease event van Automotive Insiders in Bodegraven.

Gemiddeld schadebedrag
Door de stijgende kosten van schadeherstel is het gemiddelde schadebedrag waar opdrachtgevers op sturen niet meer toekomstproof, aldus Teeling: “De hoogte hiervan is niet meer toereikend voor de berekening van de kosten voor schadeherstel. Want deze kosten gaan snel en fors stijgen. Zo wordt de post onderdelen fors duurder. Uit Focwa-onderzoek blijkt dat de calculatie inmiddels al voor 30% meer uit onderdelen bestaat. Deze zijn duurder geworden, onder meer door de ADAS systemen. Ook schrijft de fabrikant vaker voor deze te vervangen in plaats van te repareren. En bij reparatie is het voor een veilig resultaat essentieel het ADAS systeem te kalibreren als de fabrikant dit voorschrijft. Om leden en stakeholders hierbij te ondersteunen ontwikkelt Focwa op dit moment een protocol kalibratie.”

Personeelskosten
Ook ziet Teeling de kosten toenemen vanwege stijgende personeelskosten. Zo heeft het nijpend tekort aan personeel een opdrijvend effect voor de lonen: “Bedrijven moeten vaak fors meer betalen om medewerkers te behouden of aan te trekken. Ook is het belang van goede training en opleiding groter vanwege de toegenomen technische complexiteit van auto’s. En dat kost ook geld. Door deze stijgende kosten is het huidige gemiddelde schadebedrag niet realistisch meer.”

Teeling adviseert schadeherstelbedrijven om samen met opdrachtgevers te kijken naar andere contractvormen waarbij vanzelfsprekend rekening wordt gehouden met efficiency en schadelast.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.