Euro NCAP: Ultra compacte voertuigen onveilig voor inzittenden

Euro NCAP: Ultra compacte voertuigen onveilig voor inzittenden

Ultra compacte voertuigen, zoals de Renault Twizy en de Tazzari ZERO blijken onveiliger voor inzittenden dan gewone personenauto’s. Dat komt naar voren uit een crashtest van Euro NCAP van vier van deze voertuigen.

Frontale botsing
De voertuigen zijn getest bij een snelheid van 50 km/u. Met deze snelheid simuleert Euro NCAP een frontale en een zijdelingse botsing. Bij de Tazzari Zero brak de veiligheidsgordel af, waardoor het hoofd van de dummy met grote kracht op de stuurkolom raakte. Bij de Club Car kwam er weinig kracht op de veiligheidsgordel, omdat het stuur bijna een halve meter naar achteren schoot tegen de borst van de bestuurder.

Renault Twizy
Het minst onveilig blijkt de Renault Twizy. Bij de crashtest bleef de kooiconstructie van het voertuig intact. De combinatie van een stijve structuur van het voertuig en de veiligheidsriemen zorgden voor enorme krachten op de nek van de testdummy. Opvallend is dat, van de geteste voertuigen, alleen de Twizy is voorzien van een airbag.

Euro NCAP is een samenwerkingsverband van de ANWB en haar Europese zusterclubs met de Nederlandse , Britse, Zweedse, Duitse, Franse en Catalaanse overheid, de Europese Commissie en de Europese consumentenorganisaties.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.