Eerste ervaringen directe schadeafhandeling positief
(Foto: Shutterstock)

Eerste ervaringen directe schadeafhandeling positief

Particulieren met een WA-verzekering kunnen sinds de zomer van 2021 met materiële schade terecht bij hun eigen verzekeraar. Volgens Verbond van Verzekeraars beleidsadviseur Floske Weehuizen zijn de eerste ervaringen van klanten met deze directe schadeafhandeling positief.  

Volgens Weehuizen zijn er ruim 10 duizend schadezaken afgehandeld. “We zijn bewust begonnen met een relatief kleine groep. Vooralsnog komen alleen particuliere WA-verzekerde auto’s die botsen met een ander motorvoertuig in aanmerking”, aldus Weehuizen.

Gelijk geholpen

Klanten reageren, volgens Weehuizen, vaak blij dat ze gelijk worden geholpen door hun eigen verzekeraar en sneller hun schade krijgen uitgekeerd of gebruik kunnen maken van het herstelnetwerk van die verzekeraar. “Er zijn ook klanten die denken dat het altijd al zo ging en soms willen klanten gebruik maken van hun rechtsbijstandverzekering”, vertelt zij.

Ook de verzekeraars zelf zijn enthousiast. Voor verzekeraars is er het nodige veranderd”, aldus Weehuizen. “Ze hebben hun IT-systemen moeten aanpassen en moeten nu bij een binnenkomend telefoontje meer handelingen verrichten. En uiteraard hebben ze voor 1 juli een nieuw proces moeten inrichten om de directe schadeafhandeling mogelijk te maken, maar door het geautomatiseerd regres (via Clearinghouse) werkt het nu efficiënter en doelmatiger dan voorheen.”

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.