Directe schadeafhandeling personenauto’s van start

Directe schadeafhandeling personenauto’s van start

In juli 2021 starten verzekeraars met directe schadeafhandeling van WA-verzekerde personenauto’s. Zij gaan zelf de materiële schade aan personenauto’s van hun eigen WA-verzekerde klanten afhandelen die is veroorzaakt door een ander motorvoertuig waarvan de bestuurder aansprakelijk is. Dit laat het Verbond van Verzekeraars weten.

Niet meer verhalen
Met deze vorm van schadeafhandeling hoeven consumenten hun schade niet meer te verhalen bij de verzekeraar van de aansprakelijke partij. Zij kunnen deze bij de eigen verzekeraar melden. Daarna wordt de schade door de verzekeraars onderling verhaald. “Deze schades worden hierdoor sneller en eenvoudiger afgehandeld”, aldus het Verbond. “Verzekeraars zijn enthousiast omdat dit de consument ten goede komt.”

Netwerk
Volgens het Verbond kan de verzekeraar haar klanten laten profiteren van dienstverlening die er nu alleen voor eigen all-risk verzekerden is. “Zo kunnen zij bijvoorbeeld hun voertuig via het netwerk van de verzekeraar laten herstellen.” Bovendien blijkt volgens het Verbond uit onderzoek dat consumenten WA-schades liever met de eigen verzekeraar afhandelen.

Consumentenorganisatie ANWB ondersteunt het initiatief omdat men van mening is dat de nieuwe afhandeling goed aansluit bij de verwachting van de consument om bij de eigen verzekeraar de schade te melden.

Dit bericht heeft 1 commentaar

  1. Kees Vermeulen

    Een hele goede zaak! Meer sturing, meer werk, meer omzet. Goed voor de herstellers in de gestuurde schadestroom! Kom maar door zou ik zeggen!

Geef een antwoord

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.