Dashcam nauwelijks ingezet voor schuldvraag ongeluk

Dashcam nauwelijks ingezet voor schuldvraag ongeluk

Er worden nog nauwelijks beelden van dashcams (dashboard cameras) gebruikt als bewijs in discussies over de schuldvraag bij ongelukken. Toch zouden deze beelden er volgens verzekeraars voor kunnen zorgen dat er minder discussie is over de schuldvraag en kan een schadeclaim op de autoverzekering sneller worden afgehandeld. Dit blijkt uit onderzoek van Verzekeringen.com onder verzekeraars.

Schadeafhandeling
Verzekeraars lieten de onderzoekers weten incidenteel beelden toegestuurd te krijgen, en deze ook te gebruiken in de schadeafhandeling. Maar ze verwachten wel dat wanneer de populariteit van dashcams in auto’s toeneemt, ook het aantal meegestuurde beelden zal toenemen. De verzekeraars Goudse, ABN Amro, Delta Lloyd, Aegon, Unigarant/ANWB, Verzekeruzelf.nl, en Univé lieten weten dat ze de ontwikkeling van dashcams in auto’s als positief zien, aldus Verzekeringen.com: “De beelden kunnen worden gebruikt om de feitelijke situatie te achterhalen en zorgen voor minder discussie bij de schuldvraag. Ook vormen ze een compleet nieuwe bron van bewijsmateriaal en versnellen de schadeafhandeling.” Daarnaast zouden dashcam-beelden fraude kunnen beperken en kan de schuldvraag beter worden ingeschat.

Privacy
Nadelen zijn volgens de verzekeraars dat de beelden kunnen zorgen voor afleiding en de privacy bedreigen door het delen via social media. Tevens zijn er nog maar weinig auto’s die een dashcam hebben en zorgt het online versturen van de beelden nog voor problemen. Ook registreert het apparaat meestal alleen wat er aan de voorkant van de auto gebeurt. “De oorzaak van auto-ongelukken vanaf de zij- en achterkant zijn dan nog steeds onduidelijk.”

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.