Cromax: herstel aan EV’s vraagt andere lak
Afbeelding ter illustratie (Foto: Shutterstock)

Cromax: herstel aan EV’s vraagt andere lak

Tegen 2040 kunnen batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) en plug-in hybride elektrische voertuigen (PHEV’s) maar liefst 60 procent van de totale automarkt uitmaken. Dat is althans de inschatting van Cromax, leverancier van laksystemen. Herstellers en autoschadebedrijven moeten met zorg en vaardigheid op deze trend inspelen, vindt Thomas Cool, trainings- en technische serviceleider bij Cromax voor Europa, het Midden-Oosten en Afrika. “Het repareren van EV’s, BEV’s en PHEV’s is onderworpen aan specifieke veiligheidsmaatregelen, maar vereist ook speciale producten en toepassingsoverwegingen.”

Autoschadeherstellers moeten veiligheid vooropstellen, nog voordat zij beginnen met het repareren van een elektrisch voertuig, zegt Cool. “Bij EV’s wil je dezelfde resultaten bereiken als bij andere auto’s, maar dan bij lage temperaturen omdat elektronica en batterijen gevoelig zijn voor hitte. Dit is niet altijd makkelijk omdat elke autofabrikant een eigen maximumtemperatuur hanteert waar schadeherstellers aan moeten voldoen.”

Voor de reparatie van EV’s heeft Cromax het Cromax Ultra Performance Energy Systeem ontwikkeld. “Het biedt snellere verwerkingstijden en een lager energieverbruik omdat de lak bij lagere temperaturen wordt uitgehard: 30 tot 55 minuten bij 20 graden Celsius en 10 tot 15 minuten bij 40 tot 45 graden Celsius”, aldus Cool.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.