Focwa-leden vrezen uitwerking directe schadeafhandeling

Focwa-leden vrezen uitwerking directe schadeafhandeling

Leden van Focwa vrezen de uitwerking van de directe schadeafhandeling. Dat bleek tijdens een Focwa-webinar over de impact van de directe schadeafhandeling op de bedrijfsvoering van schadeherstelbedrijven.

Zorgen
De ruim 40 deelnemers aan het webinar maken zich zorgen over de uitwerking van deze nieuwe vorm van afhandelen van schades. Hierbij hoeven consumenten met een WA verzekering niet meer de schade die door anderen is aangebracht, zelf te verhalen op de verzekeraar van de veroorzaker. Zij kunnen hiervoor ook terecht bij hun eigen verzekeraar. De verzekeraars verhalen dan de aan de klant uitgekeerde schade onderling.

Machtspositie
Tijdens het webinar bleek dat sommige schadeherstelbedrijven positief staat tegenover deze ontwikkeling omdat de klant sneller en beter wordt gefaciliteerd. Maar andere vrezen een grotere machtspositie voor verzekeraars. Opvallend is dat alle schadeherstelbedrijven vraagtekens plaatsen bij de uitwerking van de directe schadeafhandeling in de praktijk. Volgens Focwa dienen er nog problemen te worden verholpen voordat verzekeraars deze nieuwe dienst op 1 juli 2021 gaat aanbieden.

Volgens Focwa zijn er nog vragen over afspraken met betrekking tot vervangend vervoer, stallingskosten, vergoedingen van expertisekosten en de rol van de dealer in dit proces. Hierover gaat Focwa in gesprek met het Verbond van Verzekeraars en individuele opdrachtgevers. (Foto: Shutterstock)

Geef een antwoord

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.