Focwa en Bovag: nieuwe Plusnorm veiligheidskritisch herstel

Focwa en Bovag: nieuwe Plusnorm veiligheidskritisch herstel

Omdat de technologie van moderne voertuigen zich alsmaar sneller ontwikkelt, hebben Focwa en Bovag een nieuwe Plusnorm ontwikkeld. Deze norm is aanvullend op de huidige branchenormering schadeherstel en zal in het voorjaar 2021 beschikbaar worden voor de markt.

Complex
De nieuwe Plusnormering richt zich op bedrijven die schades kunnen herstellen aan voertuigen met complexere carrosserieverbindingen, nieuwe materiaalsoorten, hoogvoltage systemen en elektronica ten behoeve van rijhulpsystemen. Hiervoor omvat de norm extra eisen op gebied van opleiding, kunde en apparatuur van het schadeherstelbedrijf en de expliciete borging van juist herstel daarvan binnen het gehele proces.

Facultatief
De nieuwe Plusnormering is facultatief en dus geen verplichting binnen het lidmaatschap van Focwa en/of Bovag. Hierdoor hebben bedrijven zelf de keuze om zich verder te specialiseren in het herstellen van veiligheidskritische en daarmee in veel gevallen complexere herstelwerkzaamheden. Deze complexere herstelwerkzaamheden maken nu nog maar een beperkt deel van de schades uit, maar het volume zal naar verwachting toenemen.

In het voorjaar 2021 zal de inhoud van de Plusnorm beschikbaar gesteld worden aan de markt. In 2022 kunnen naar verwachting de eerste schadeherstelbedrijven zich certificeren. De Plusnorm is formeel ondergebracht in de Stichting Branchenormering Schadeherstel. (Foto: Shutterstock)

Geef een antwoord

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.