Europa onderzoekt hoe rijtechnologie bestuurder best ondersteunt

Europa onderzoekt hoe rijtechnologie bestuurder best ondersteunt

De universiteit in Hasselt is met Europese subsidie van start gegaan met i-Dreams, een onderzoeksproject waarin wordt onderzocht wanneer en hoe rijtechnologie de bestuurder het best kan ondersteunen.

Samenspel
Het i-Dreams project moet blootleggen hoe het samenspel tussen bestuurder en technologie exact moet verlopen. Volgens de onderzoekers zullen er in de nabije toekomst momenten zijn waarop de bestuurder zelf nog verantwoordelijk is voor bepaalde rijtaken, maar deze worden langzamerhand overgenomen door het voertuig. De vraag is dan wie welke taken wanneer uitvoert en hoe de overgave van de taken precies verloopt: “Het is belangrijk om stil te staan bij dit soort vragen. Daarvoor moeten we de interactie tussen mens, voertuig en omgeving monitoren en begrijpen.”

Data
Met het i-Dreams onderzoeksproject worden zoveel mogelijk data verzameld over de bestuurder, het voertuig en de rijomgeving. Aan de hand van de ingezamelde gegevens wordt continu beoordeeld of de bestuurder nog veilig aan het rijden is. “We noemen dit de Safety Tolerance Zone’, aldus de i-Dreams onderzoekers. “We monitoren op elk ogenblik of de bestuurder de situatie onder controle heeft. Als dat niet zo is, neemt het risico op een ongeval toe. En dan is de vraag hoe technologie dit kan voorkomen.” (Foto: Shutterstock)

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.