Auto’s met rijhulpsystemen: grotere kans op schade

Auto’s met rijhulpsystemen: grotere kans op schade

Auto’s met rijhulpsystemen hebben vaker schade dan auto’s zonder. Ook is de schadelast bij deze auto’s een stuk hoger. Dit blijkt uit de Branchemonitor Schadesector 2018-2030, opgesteld door Automotive Insiders en Oude Essink Business-Advies.

Schadebranche
Volgens de Branchemonitor is de kans op schade bij een auto met vier rijhulpsystemen 23 procent is, tegenover 14 procent bij een auto zonder dit soort systemen. Goed nieuws voor de schadebranche, slecht nieuws voor de verzekeraars, concluderen de opstellers. Zij verwachten dat het schadevolume vooralsnog verder blijft stijgen en dat de veiligheidsvoorzieningen (ADAS-systemen) vooralsnog niet doen wat ze beloven. Auto’s uitgerust met deze systemen zorgen voor een hogere schadelast door hogere herstelbedragen én door een hogere schadefrequentie.

Cijfers
De branchemonitor is opgesteld op basis van cijfers van Solera, leasemaatschappijen en verzekeraars. De conclusies uit het onderzoek zijn overigens niet nieuw: diverse, vooral buitenlandse onderzoeken, maken melding van een toenemende schadelast door rijhulpsystemen.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.