Autopremie steeg in 2011

Autopremie steeg in 2011

In 2011 steeg de gemiddelde autopremie in het eerste kwartaal naar 354 euro (was 322 euro in2010), maar bleef vervolgens vrijwel stabiel op het nieuwe niveau. Dit blijkt het financieel jaarverslag van het Verbond van Verzekeraars.

De Nederlandsche Bank sprak haar blijvende zorg uit over de aansprakelijkheidspremies voor motorrijtuigen en vroeg een aantal verzekeraars hoe zij omgaan met een niet-kostendekkende premie. Het premievolume van schadeverzekeraars in totaal (zakelijk en particulier) steeg licht tot 13,3 miljard euro, maar bleef achter bij de inflatie, waardoor er toch sprake was van een reële teruggang. Volgens Het Verbond werd op een euro premie gemiddeld zeven cent verdiend, onder meer dankzij vrijval van voorzieningen en meevallende herverzekeringskosten. “De markt voor schadeverzekeringen is verzadigd en wordt gekenmerkt door hevige concurrentie. Nieuwe initiatieven, zoals de verkorting van contracttermijnen, maar ook de opmars van vergelijkingssites, droegen daar vorig jaar hun steentje aan bij.”

Ondanks de moeilijke marktomstandigheden werkten verzekeraars in 2011 verder aan het programma VerzekeraarsVernieuwen. Zo zijn de contracttermijnen verkort, is het Keurmerk Klantgericht Verzekeren verder uitgebouwd, worden de polisvoorwaarden vereenvoudigd en is een herziene gedragscode aanvaard.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.