Aluminium en AHSS staal rukken op

Aluminium en AHSS staal rukken op

Jos LambooSchadeherstellers zullen in de toekomst meer in aanraking komen met AHSS-staal en aluminium. Dit ondervond Focwa-expert Jos Lamboo bij een bezoek aan de 10e editie van de Aachener Karosserietage (19 en 20 september).

Productiekosten
Lamboo spreekt van een opvallende toename van aluminium in nieuwe carrosserieën: “Autofabrikanten en toeleveranciers hebben te maken met hoge productiekosten van aluminiumdelen (ongeveer 3x hoger dan staal). Toch werd op de beurs duidelijk dat gewichtsbesparing steeds belangrijker wordt, want niet alleen de autofabrikanten in het hogere segment kiezen voor aluminium.

Hoger en middensegment
Aluminium is in het hogere en middensegment aluminium steeds meer in de carrosserieconstructie te vinden. Volledig aluminium carrosserieconstructies zijn volgens Lamboo bijna alleen voorbehouden aan carrosserieën in het hogere segment. In het middensegment gaat het veelal om een mix van aluminium en staal. “In het compacte en lage middenklassegment wijzigt er in de carrosserieconstructie niet zo veel. Grotendeels staal maar wel steeds meer hoogsterkte staalsoorten. Opvallend hierbij is dat ook in dit segment de fabrikanten steeds meer gaan kiezen voor aluminium hang-on parts.”

Schadeherstellers zullen waarschijnlijk dus meer in aanraking komen met AHSS-staal en aluminium: “Bedrijven die ook structurele reparaties willen uitvoeren zullen moeten investeren in kennis van de verschillende verbindingstechnieken en in aanschaf van een ponsnageltang & gereedschap voor het verwijderen en plaatsen van Flow-drill schroeven.

Op het Focwa congres van 4 oktober kunnen Focwa leden verder kennismaken met technische ontwikkelingen tijdens een speciaal ingerichte workshop.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.