ADAS verplichting na 2021 heeft consequenties

ADAS verplichting na 2021 heeft consequenties

Na 2021 (mei 2022) wordt ADAS wettelijk verplicht in nieuwe auto´s. Dit zei technsich adviseur Willy Sprockel tijdens de ADAS-Masterclass op het congres Bodyshop 2025, dat op 12 december plaatsvond bij NexTechnician in Amsterdam.

Niet uit te schakelen
De verplichting zal consequenties gaan hebben voor schadeherstel, aldus Sprockel: “Wanneer de verplichting ingaat zijn deze wettelijk verplichte veiligheidssystemen niet uit te schakelen. Dit betekent dus dat de systemen ook na schadeherstel weer correct moeten werken.” Daarvoor zal er door de overheid een controle- en sanctiebeleid opgezet moeten worden. Er zal dan ook gedegen kennis van de ADAS, de werking en kalibratie van de ADAS-sensoren en andere samenwerkende voertuigsystemen in de schadeherstelbranche moeten komen.`

Europees Parlement
De verplichting is een initiatief van het Europees Parlement en geldt voor onder meer noodrem (AEB), rijbaanassistentie, dodehoek herkenning, automatische snelheidsbeperking, een alcoholslot, een achteruitrijcamera, een black box, een waarschuwingssysteem voor slaperigheid en smartphonegebruik. Deze veiligheidssytemen worden verplicht in nieuw ontworpen automodellen en vanaf mei 2024 in alle nieuw geregistreerde auto’s. In totaal gaat het om dertig rijtaakondersteunende systemen.

 

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.