ABS Autoherstel: automatische ADAS zelfkalibratie binnen vijf jaar gemeengoed
(Foto: Shutterstock)

ABS Autoherstel: automatische ADAS zelfkalibratie binnen vijf jaar gemeengoed

Technisch is het al mogelijk dat auto’s zelf hun ADAS systemen kalibreren, aldus schadeketen ABS Autoherstel. Willy Sprocker, manager kennis en techniek bij ABS, schat dat automatische zelfkalibratie binnen nu en vijf jaar gemeengoed wordt en er geen mensenwerk meer aan te pas komt.

“Stel, je maakt een rustig ritje door je woonwijk”, geeft Sprockel als voorbeeld. “Je bent bijna thuis en ineens remt je auto keihard af. Je schrikt enorm, heb je iemand geraakt? Er was toch helemaal niets te zien voor je op de rijbaan? Nou ja, behalve dan die kliko langs de weg.” Volgens Sprocker illustreert dit voorbeeld hoe belangrijk de kalibratie van ADAS-sensoren is. “Dit is dus wat er kan gebeuren als een sensor van een rijhulpsysteem verkeerd staat afgesteld. Met alle gevaren én schade van dien, want het kan zomaar resulteren in een kop-staartbotsing met de auto die achter je rijdt.”

ADAS-systemen

Bij een groot deel van de schades die bij ABS Autoherstel wordt afgehandeld komt kalibratie kijken. Sprockel: “Onder andere van camera-beeldsensoren, radar-, Lidar- en ultrasoon-sensoren die de omgeving van de auto waarnemen. En nu de ontwikkelingen in auto’s zo snel gaan, moeten schadeherstellers ook flink investeren. Niet alleen in nieuwe apparatuur, maar ook in opleidingen voor hun medewerkers. Dat is iets wat onze vestigingen scherp in de gaten houden.”

Deze systemen fail-safe, aldus Sprockel. “Ze reageren tienduizend keer sneller dan een mens. Als een bepaalde functie niet kan worden uitgevoerd, geeft het systeem een melding. Als je zo’n melding negeert en doorrijdt, overtreedt je de wegenverkeerswet. Als er dan iets gebeurt, ben je volledig aansprakelijk.”

Op dit moment rijden er nog voldoende auto’s rond waarbij de systemen niet zo geavanceerd zijn of waarvan de ADAS-functies niet uitgeschakeld kunnen worden stelt Sprockel. “Maar dat kan binnenkort niet meer.” Sprockel schat dat automatische zelfkalibratie binnen nu en vijf jaar gemeengoed is. “Dan neemt de noodzaak van kalibratie apparatuur af. Ondernemers moeten dus goed overwegen wanneer ze welke investeringen doen. We zitten nu in een overgangsperiode van ‘oude’ auto’s naar zelfkalibrerende technologie. De komende jaren blijven er nog genoeg auto’s rijden zonder deze technologie, en ook daarbij moeten de schades hersteld worden.”

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.