“Merkherstel erkenning rechtvaardigt hogere uurtarieven”
Het uurtarief van schadeherstelbedrijven dat wordt gehanteerd bij merkerkenning is te laag gezien de extra investeringen in equipment en opleidingen die worden gevraagd voor merkerkenning. Dit zei Rob Klinkert (Rolin Automotive) tijdens het schade-event over merkerkenning van Automotive Insiders op woensdag 7 februari. “Dit zou op basis van een kostprijscalculatie moeten worden verhoogd naar 68-72 euro.”
Kansen
Volgens Klinkert biedt de samenwerking met de dealer kansen voor de schadehersteller: “Hij heeft directe toegang tot de online fabrieksdata en kan gebruikmaken van elkaars’ core-competenties op het gebied van technisch en carrosserieherstel. Bovendien profiteert de schadehersteller door een sterkere sturing van (nieuwe) klanten op basis van de aanwezige merkerkenningen. Ook haalt het de schadehersteller uit de anonimiteit. Hij kan zich op basis van één of meerdere merkerkenningen beter onderscheiden ten opzichte van zijn naaste concurrenten.”
Dealer
Als voordeel voor de dealer ziet Klinkert dat er in zijn nieuwe rol als regisseur van alle mobiliteitsvragen meer (nieuwe) klantcontact momenten en commerciële kansen zullen ontstaan. “Bovendien leidt merkerkend schadeherstel tot een goede borging van kwalitatief goed en veilig schadeherstel volgens de richtlijnen van de fabrikant. Ook kan het een positieve bijdrage leveren aan het versterken van de merkbeleving en merk- en dealerloyaliteit.”