Kifid: meeste klachten over schadeverzekeringen
In 2016 heeft Kifid 6.142 klachten ontvangen, 8% minder dan een jaar eerder. Schadeverzekeringen leveren met een aandeel van 36 procent de meeste klachten op (2.204). Daarna volgen klachten over hypotheken, bankproducten en levensverzekeringen. Dit blijkt uit het gepresenteerde jaarverslag.
Schikking
Van de ontvangen klachten heeft Kifid er 3.328 behandeld. Bijna 1.300 klachtzaken konden worden opgelost door via bemiddeling tussen consument en financiƫle dienstverlener een schikking te realiseren. Bemiddeling bleek vooral succesvol bij klachten over verzekeraars (44 procent).
Twistpunten
De belangrijke twistpunten op het gebied van verzekeren hadden te maken met de vrije advocatenkeuze bij rechtsbijstandsverzekeringen, met schorsing van dekking of beƫindiging van de verzekering bij te late premiebetaling en met toepassing van de en bloc clausule (het eenzijdige wijzigen van premie of voorwaarden in een bestaande polis) door verzekeraars.
Ruim 2.500 klachten bleken āniet behandelbaarā, meestal omdat de consument āte vroegā met de klacht bij Kifid aanklopte, zo meldt het jaarverslag.