KBC start met behandeling schadedossiers door robots

Ook de Belgische bank en verzekeraar KBC gaat gebruik maken van kunstmatige intelligentie voor de eerste beoordeling van dossiers over autoschades. Door robots in te schakelen voor het eenvoudige werk kunnen de schadebeheerders zelf zich beter focussen op de meer ingewikkelde zaken, denkt de bank.

Analyseren
Inmiddels is er een pilot afgerond waarbij schadeclaims voor autoverzekeringen via een computerprogramma worden geanalyseerd. “We merkten dat onze klanten steeds sneller een antwoord willen op de vraag of hun schadegeval gedekt wordt door hun verzekeraar of niet”, zegt Hans Verstraete, de topman van KBC Verzekeringen, uit in het Belgische economische dagblad De Tijd. “De meeste van die dossiers zijn vrij eenvoudig, maar ze moesten wel nog steeds worden geanalyseerd door schadebeheerders die daar veel tijd voor moesten uittrekken. Via kunstmatige intelligentie kan die taak worden geautomatiseerd. Een softwaresysteem kan zich buigen over eenvoudige ja/nee-vragen, terwijl de schadebeheerder meer tijd vrij heeft voor complexe analyses.”

Ganechanger
KBC denkt over hooguit een jaar alle dossiers eerst automatisch te verwerken via kunstmatige intelligentie. Verstraete: “Artificiële intelligentie is een gamechanger voor de verzekeringsindustrie.”

Auteur: court-jan

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.