Grote kansen voor composieten in gewichtsreductie auto’s
Kunststoffen hebben meer kansen gekregen in toepassingen voor auto’s om het brandstofverbruik te verminderen. Maar de grote groei komt nog, als de noodzakelijke gewichtsbesparing oploopt tot wel 15%.
Composieten
Het Amerikaanse Center for Automotive Research (CAR) heeft de gewichtsreductie nader onderzocht. Volgens CEO Jay Baron is voor echt lichtere auto’s een grote verschuiving nodig richting composieten – en in het bijzonder naar carbon: “De boodschap van de autofabrikanten was: wij kunnen niet naar een 15% lichter voertuig zonder heel intensief met composieten aan de slag te gaan.”
Verschuiving naar carbon
Volgens het onderzoek is de eerste keuze van de fabrikanten hogesterktestaal of aluminium als er 5% van het gewicht af moet. Maar als er 10-15% af moet, verandert het materiaal, ook voor onderdelen van de carrosserie. Bodemplaten kunnen in potentie een grote verschuiving verwachten naar carbon. Volgens Baron worden composieten gezien als belangrijke materialen voor gewichtsbesparing, maar hebben autofabrikanten niet de expertise om met composieten te produceren: “Dat is niet standaard dus het verstoort het proces. Het ontbreken van een supply chain voor toeleveranciers is een heel belangrijke barrière.”
In Nederland zijn bedrijven als TenCate en Solvay al volop bezig met de ontwikkeling van composieten ten behoeve van de auto-industrie.