Grote fraude ontdekt bij herstel autoschades

EPSON DSC pictureBij ruim 10  procent van de uitgevoerde schadereparaties is er sprake van fraude. Dit heeft het Verbond van Verzekaars ontdekt na een grootschalige steekproef waarbij 500 blikschadereparaties in de ongestuurde schadestroom grondig zijn onderzocht.

Herstelkosten
Hieruit blijkt dat bij de fraudegevallen de werkelijke herstelkosten gemiddeld ruim achttien procent lager uitvallen dan de calculatie op basis waarvan is vergoed – met uitschieters tot boven de vijftig procent. Volgens het Verbond is de fraude een structureel en omvangrijk probleem. Men noemt de uitkomst ‘volstrekt onacceptabel’ en roept de autoschadeherstelbranche op maatregelen te nemen.

Autoverzekeraars
De steekproef is – onder regie van het Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit van het Verbond – uitgevoerd door acht autoverzekeraars. Senior schade-experts en fraudedeskundigen controleerden 500 gerepareerde voertuigen. Volgens het Verbond ontdekten zij dat niet-gebruikte onderdelen in rekening werden gebracht en werkzaamheden niet of maar beperkt werden uitgevoerd, bijvoorbeeld het niet vervangen van maar uitdeuken van plaatwerk. Ook bleek gecalculeerd spuitwerk regelmatig niet of nauwelijks te hebben plaatsgevonden.
Verzekeraars doen een beroep op de schadeherstelbranche om de problematiek uiterst serieus te nemen: “De branche moet erkennen dat er sprake is van een structureel probleem en maatregelen nemen om fraude te voorkomen. De eerste gesprekken die het Verbond met de branche heeft gevoerd over deze problematiek waren bemoedigend.”

Auteur: court-jan

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.