Forse gewichtsreductie onderdelen dankzij 3D-printing

Dutch CarpartsDe universiteit van Nottingham werkt aan lichtgewicht onderdelen voor de automotive industrie met behulp van 3D-printtechnieken.

Massareductie
Het project heeft de naam ‘FLAC’ (Functional Lattices for Automotive Components). Doel is een massareductie van 40 tot 80 procent om brandstofverbruik, emissies en lawaai terug te dringen. Hiervoor gebruikt het team uit Nottingham voor de onderdelen selective laser melting (SLM), waarbij de plakjes van een 3D te printen object met een laserstraal opgebouwd uit aluminiumpoeder.

Minder afval
Doordat alleen het benodigde materiaal om het onderdeel te bouwen wordt gebruikt, ontstaat er minder afval. Het onderdeel kan precies zo ontworpen worden om de prestaties te maximaliseren en de kosten te minimaliseren. Het gebruikte aluminiumpoeder is ook goed te recyclen.

De eerste test richt zich op produceren van remklauwen en koellichamen voor koplampen.

Auteur: court-jan

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.