‘Duitse schadeherstellers zien tijdsbesparing bij gebruik PPG/Nexa Autocolor-schuurvullers’
(Foto: Shutterstock)

‘Duitse schadeherstellers zien tijdsbesparing bij gebruik PPG/Nexa Autocolor-schuurvullers’

Verffabrikant PPG / Nexa Autocolor wil zijn gebruikers ondersteunen in de verduurzaming en heeft in zijn productenrange verschillende nieuwe verfmaterialen ontwikkeld. Zo moet onder meer in de verfvoorbereiding een luchtdrogende schuurvuller (DP7000) op acrylbasis zorgen voor meer efficiëntie en kortere applicatietijden. De website Schaden.news deed een rondvraag bij twee Duitse bedrijven hoe de primer in de praktijk werkt. 

Zo schakelde Schramm Karosserie en Lack GmbH in het Duitse Tübingen in maart over op de nieuwe primer. Ook het Noordrijn-Westfaalse bedrijf Lackstyle is ‘tevreden’. Volgens beide bedrijven werd de overstap in het vulgebied bewust gemaakt om energiekosten te verminderen en tegelijkertijd de processen binnen de spuiterij verder te optimaliseren.

Schramm Karosserie

“Onze autospuiters zijn enthousiast over de vuller“, stelt directeur van Schramm Karosserie, Silvester Niederhaus. Zo weet hij van een van zijn bedrijfsleider-autospuiters dat het bedrijf “duidelijk tijd bespaart door het kortere applicatieproces. Na een dunne nevellaag volgt een korte droogtijd van ongeveer 30 seconden, waarna nat-in-nat twee spuitlagen volgen.“

Afhankelijk van het onderdeel schat Schramm de tijdsbesparing op ongeveer 20 minuten in per vullingsbeurt. Bij hoge laagdiktes bedraagt de droogtijd bij kamertemperatuur ongeveer 60 minuten, bij normale laagdiktes is de vuller na 30 minuten al schuurbaar. Volgens Schramm is het proces over het algemeen daarmee aanzienlijk efficiënter geworden.

Lackstyle

Het enthiousiasme over de tijdsbesparing wordt gedeeld door de autospuiters van Lackstyle. De spuiterij in het Noordrijn-Westfaalse Dorsten schakelde eind vorig jaar volledig over op de verfmaterialen van PPG en gebruikt sindsdien de Air-Dry vuller, ook met als doel om energiekosten te besparen. Twee Duitse autospuiters tonen in gesprek met Schaden.news hun tevredenheid over het luchtdrogende product. “De vuller is, afhankelijk van de laagdikte, na 30 tot 45 minuten luchtdroging schuurbaar en de schuurbaarheid is goed. Over het geheel genomen laat het materiaal zich goed en snel verwerken“, stelt een van de autospuiters.

Ook stelt Lackstyle dat de vullingsbeurt door het veranderende applicatieproces efficiënter is geworden. Zo bespaart het bedrijf energiekosten doordat het minder de infraroodstraler gebruikt, stelt het bedrijf. Volgens Lackstyle was dat een van de redenen om te investeren in het luchtdrogende product.

Ook in Nederland maken schadeondernemers verduurzamingskeuzes. Zo investeerde Schadenet Dampten recent ‘volop’ in duurzaam schadeherstel. Schademanager Peter Garritsen doet er alles aan om tijd te besparen in het schadeherstelproces van zijn team. “Hoe efficiënter de jongens werken, hoe beter je rendement”, stelt hij.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.