CED bespaart verzekeraars 2 miljoen aan frauduleuze claims

In boekjaar 2016/2017 heeft het Meldpunt Bijzondere Zaken (MBZ) van CED met het opsporen van frauduleuze claims ruim 2 miljoen euro bespaard voor verzekeraars. Dit meldt expertisebureau CED.

Schades
De besparing werd bereikt door schades die niet hoefden te worden uitgekeerd. Volgens CED is haar Meldpunt Bijzondere Zaken hiermee bijzonder effectief in het detecteren van fraude. Volgens Micha Frenken van het Meldpunt Bijzondere Zaken begint opsporing van verzekeringsfraude bij een sterk fraudebewustzijn: “Zorg dat je alert bent op de indicatoren van fraude”. Soms zit dat in relatief kleine bedragen, zoals het ten onrechte claimen van dure spullen.

Veel geld
Maar in sommige gevallen gaat het echt om veel geld. Frenken geeft een voorbeeld van een auto die tegen een vast object was gereden, met grote fysieke schade tot gevolg: “De verzekerde verklaarde dat de bijrijder gewond was. De expert had al snel het vermoeden dat dit niet klopte en meldde dit bij het MBZ. En inderdaad, er zaten alleen aan de bestuurderskant beschadigingen en gebruiks- en bloedsporen. Conclusie: tijdens het ongeval zat niemand in de bijrijdersstoel. De bestuurder was de gewonde, droeg geen gordel en had bovendien gedronken. Besparing voor de verzekeraar: € 30.000,-.”

Het Meldpunt Bijzondere Zaken van CED bestaat nu inmiddels twee jaar.

Auteur: court-jan

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.