Autoverzekeringen steeds meer naar autofabrikant
Door economische, demografische en technologische ontwikkelingen wordt de autoverzekering in de komende tien jaar steeds meer het domein van de voertuigfabrikant en de leasemaatschappij. Dit zegt Automotive Insider Insiders, dat daarover op 21 maart een bijeenkomst organiseert.
Dalend premievolume
Zij boeken stevige terreinwinst ten opzichte van de verzekeraar, die geplaagd wordt door een sterk dalend premievolume. Macro-cijfers en andere doorkijkjes geven aan dat rond 2026 twee derde van de nieuw verkochte personenauto’s een leaseachtergrond zal hebben. “Wat ligt er meer voor de hand dan dat de leasemaatschappij ook de verzekering aanbiedt?”, aldus Aeno Nnink (Universiteit van Amsterdam).
Meer technologie
Ook vindt de moderne auto dankzij slimme foefjes almaar zelfstandiger zijn weg. “Er komt veel meer technologie om te verzekeren”, aldus Onink. “Autofabrikanten ontwikkelen zelf die componenten en de bijbehorende algoritmen, kunnen dus beter dan verzekeraars de risico’s inschatten. Ik verwacht dat de verzekering een vast element wordt van het afleverpakket.” En doordat de fabrikant zich sterker manifesteert als verzekeraar, kan hij ook de keuze van onderdelen en sturing van schadeklussen meer naar zich toetrekken.
Arno Onink zal de trends toelichten op 21 maart: “Het is duidelijk dat behalve verzekeraars ook de schadebranche zijn borst nat kan maken.” De middag duurt van 15.40 tot 1830 uur in Fort Wierickerschans in Bodegraven. Aanmelden kan via Automotive Insiders.