Hoe ASN de schadeherstelmarkt opschudde
(Foto: ASN)

Hoe ASN de schadeherstelmarkt opschudde

Alliance Automotive Group Benelux (AAGB) nam in maart ASN Autoschade over. Die overname betekent dat er een nieuw tijdperk voor ASN aanbreekt. De schademarkt betreedt je niet zomaar, daar weet ASN zelf alles van. Peter Lammerts, directeur van het bedrijf tussen 2000 tot 2014, gaat terug in de tijd. “ASN is in 1997 opgericht door drie schade-ondernemers, waaronder Henk Raven, die tot de overname door AAGB betrokken is geweest bij de onderneming. De oprichters zagen groeimogelijkheden als het bedrijf een landelijk dekkend netwerk realiseerde.”

Eind 1998 werd Truck Service Nederland (TSN), waar Lammerts eerst de scepter zwaaide, opgericht. Dat bedrijf werd al gauw samengevoegd met ASN (personen- en bestelauto’s), ‘een mijlpaal om het proces efficiënter te maken’, zo herinnert Lammerts zich. Er werd een franchisemodel opgezet, dat later een wat hardere franchise werd. Uniformiteit, een centrale aanpak en procesverbetering waren hierbij de kernelementen. Het bedrijf groeide naar zo’n 25 tot 30 vestigingen in de eerste anderhalf jaar. Om de bedrijfselementen optimaal uit te pakken, besloot ASN te investeren in een eigen IT-systeem. Lammerts’ idee was om het franchisenemers zo makkelijk mogelijk te maken.

Mijlpalen

Uit een marktonderzoek bleek dat er meer toegevoegde waarde in het totale proces moest komen. Zo zorgde ASN ervoor dat de inrichting van processen, managementinfo en communicatie centraal gerund werd. “Dat idee zijn we verder gaan automatiseren.” Lammerts wilde inzetten op schaalvergroting door het binnenhalen van grote opdrachtgevers, maar ook wilde hij centraal gaan inkopen om zo financiële voordelen te behalen. Vervolgens werd dit procesmatig efficiënt ingericht door dit te integreren in het IT-systeem. “De vraag kwam bij ons voorbij: zijn er IT-oplossingen die ons kunnen helpen?”

Die waren er destijds niet, althans niet in de gespecialiseerde manier die Lammerts voor ogen had. “Toen hebben wij met een partij onze eigen software genaamd Portoview gebouwd. Daarmee werd het digitaal communiceren met alle partijen geoptimaliseerd. Zo kon de franchisegever gemakkelijk met de franchisenemer communiceren. Ook kon het ASN-netwerk, opdrachtgevers en leveranciers zo gemakkelijk met elkaar communiceren. Facturatie ging digitaal en alles wat er binnen het proces gebeurde werd inzichtelijk voor opdrachtgevers”, vertelt Lammerts.

In de toekomst wordt internationalisering belangrijker

ASN kon door het systeem rapportages maken. De huidige directeur van ASN, Peter Hubregtse, legt de voordelen daarvan uit. “Je kan dankzij het systeem zien hoe lang het duurt om schade te repareren, hoeveel capaciteit het vergt, maar ook wat een gemiddeld schadebedrag van een vestiging zou moeten zijn, gegeven een bepaalde mix van merken, schadeoorzaken en klanten. Zo kan je gegevens analyseren en voorspellingen maken voor de toekomst. Vervolgens kan je dan als franchisegever vestigingen helpen als zij bijvoorbeeld te lang over reparaties doen of als ze te veel onderdelen gebruiken.” En dat was nodig.

Volgens Hubregtse is de Nederlandse autoschadeherstelmarkt al heel vroeg innovatief geweest. “Er waren al in een vroeg stadium grote leasemaatschappijen met specifieke eisen qua processen en kostenbesparingen, grote ketens en opdrachtgevers die veel macht hadden. Die hebben altijd gezegd: het moet goedkoper, sneller en efficiënter. In Nederland hebben wij daarom een heel efficiënte schadeherstelmarkt, waarin ketens een belangrijke rol hebben gespeeld”, stelt Hubregtse.

Uniformiteit

Naast de hardere franchise, de centralere aanpak, efficiëntieslag en de IT-investeringen, was een uniforme uitstraling bij alle franchisenemers een van de grondslagen voor het succes van het bedrijf. Zo kreeg elke franchisenemer de naam ASN op zijn pand. “Door de combinatie van die prestaties konden we het rendement verbeteren en beter aansluiten op de wensen van klanten, waardoor groei gerealiseerd werd”, vertelt Hubregtse. ASN pakte een aantal dingen anders aan dan andere ketens.

Om in concurrerende schademarkt een positie te pakken maakte ASN afspraken met autoverhuurders, deelbedrijven, fleetowners, verzekeraars, leasemaatschappijen, maar ook (als een van de eerste franchises) met gevolmachtigde agenten die groot genoeg waren om zelf een sturingsproces op te zetten. Zo kon ASN met een gevolmachtigde agent afspreken dat zij een percentage van het schadebedrag kregen. Hier stopte de franchisegever later mee toen bedrijfsregeling 18 van toepassing werd op deze klanten.

Inmiddels bestaat ASN meer dan 25 jaar en zal er aan de franchiseformule niet veel meer veranderen verwacht Hubregtse. “Er zullen wel diverse zaken veranderen in de schademarkt. Er is bijvoorbeeld meer/andere technische kennis nodig in verband met de razendsnelle ontwikkelingen van voertuigen en de focus op duurzaamheid.”

Hoe nu verder

Hubregtse leidt het bedrijf bij de overgang van de ASN- naar de AAGB-organisatie. “AAGB is een totaal provider. Zij zijn in de automotive breed actief, onder andere in het leveren van onderdelen, equipment en opleidingen aan garages en schadeherstelbedrijven”, zegt Hubregtse. Hij is ervan overtuigd dat AAGB met zijn internationale achtergrond daarom de juiste partner is om ASN hier in de toekomst verder mee te helpen. “In de toekomst wordt internationalisering belangrijker. Zowel inkoop als verkoop zal zich meer in een internationale context gaan afspelen. Daarnaast wordt CO2-reductie steeds belangrijker, inclusief het recyclen van onderdelen.”

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.