AkzoNobel ziet omzet dalen

Acoat SelectedDe omzet van AkzoNobel is in het vierde kwartaal van 2017 gedaald met 4% naar 14,2 miljard euro. Dit blijkt uit de zojuist gepubliceerde jaarcijfers over 2016.

Hoger bedrijfsresultaat
Het bedrijfsresultaat nam voor geheel 2016 met 3 procent toe tot 1,5 miljard euro ten opzichte van 2015 en de nettowinst daalde 1 procent tot 970 miljoen euro. In het vierde kwartaal van 2016 nam de winst ten opzichte van dezelfde periode in 2015 af met 34%. Als reden geeft AkzoNobel ongunstige valuta en prijs-mix effecten.

Hoger volume
Het volume verkochte lakken groeide wel. Decorative Paints en Specialty Chemicals lieten een groei zien. Het volume van Performance Coatings bleef gelijk aan het niveau van een jaar eerder terwijl de omzet daalde met 5% als gevolg van negatieve valuta- en prijs-mix-effecten. Het onderdeel Vehicle Refinishes introduceerde de digitale Colorvation-technologie, een systeem dat de snelheid en nauwkeurigheid bij het matchen van kleuren in schadeherstelbedrijven vergroot en zo de productiviteit en winstgevendheid maximaliseert.

CEO Ton Büchner is positief. Hij zei in een toelichting dat het vermogen om in te spelen op ontwikkelingen in de markten structureel is verbeterd: “En we zijn beter in staat om kansen te benutten voor groei, waaronder overnames.”

Auteur: court-jan

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.