In 2011 zijn er 206.150 autowrakken verwerkt via ARN bedrijven, van de in totaal in Nederland voor demontage afgemelde 249.607 voertuigen. Daarmee daalde het marktaandeel van ARN van 87% in 2010 naar 83% in 2011. Oorzaak is onder meer de groei van sloop in eigen beheer. De export van gebruikte auto’s nam in 2011 explosief toe met 35%. De gemiddelde leeftijd van de afgemelde autowrakken lag op bijna 16,7 jaar.
ARN noemt de daling van het marktaandeel met ruim 4 procent opvallend. Als oorzaak van de daling noemt ARN onder meer een toename van de sloop in eigen beheer van ruim 7.500 voertuigen in 2010 naar ruim 10.000 in 2011. “Gebleken is dat bedrijfsmatig ook gebruik wordt gemaakt van deze regeling, die uitsluitend bedoeld is voor particulieren. Het gevolg is illegale demontage zonder de benodigde vergunningen.”
Ook noemt ARN de explosieve stijging van de export opvallend. Die bedroeg ruim 337.00 auto’s, een stijging van maar liefst 35%. De gemiddelde leeftijd van de geëxporteerde auto’s was 11,1 jaar, een halfjaar ouder dan in 2010. ARN wijst op twee oorzaken. Enerzijds worden vanwege een gunstige BPM-teruggaveregeling veel jonge auto’s geëxporteerd. Daarnaast wordt een groot aantal oudere voertuigen aangemeld voor export zonder het land daadwerkelijk te verlaten. “Deze zogeheten lekstromen zorgen voor veel financiële schade en ongewenste belasting van het milieu”, aldus Aarnout van Duuren, operationeel manager ARN Auto Recycling. “De voertuigen worden namelijk zonder enig toezicht van de bevoegde instanties gesloopt. Als ARN doen we er alles aan om dit tegen te gaan.”